Xa en “Lieders”, un pequeno artigo escrito en 1858, expuña como principios básicos do seu pensamento a liberdade e a igualdade:

“Jamás ha dominado en mi alma la esperanza de la gloria, ni he soñado nunca con laureles que oprimiesen mi frente. Sólo cantos de independencia y libertad han balbucido mis labios, aunque alrededor hubiese sentido, desde la cuna ya, el ruido de las cadenas que debían aprisionarme para siempre, porque el patrimonio de la mujer son los grillos de la esclavitud”.

Noutro artigo posterior, “Las literatas”, ironiza sobre a visión que a sociedade do seu tempo tiña das mulleres que escribían, consideradas pouco menos que unhas intrusas nun labor de homes e obxecto das máis bastas críticas e burlas. As conviccións feministas de Rosalía esténdense a toda a súa obra, e fanse especialmente evidentes nos seus tres libros de poesía fundamentais, “Cantares gallegos”, “Follas novas” e “En las orillas del Sar”.

Fotografía: María Cardarelly

Has de cantar,
meniña gaiteira,
has de cantar,
que me morro de pena.
[Cantares Gallegos]

Daquelas que cantan as pombas i as frores
todos din que teñen alma de muller.
Pois eu que n’as canto, Virxe da Paloma,
ai!, de que a terei?
[Follas Novas]

Pero yo en el rincón más escondido
y también más hermoso de la tierra,
sin esperar a Ulises,
que el nuestro ha naufragado en la tormenta,
semejante a Penélope
tejo y destejo sin cesar mi tela.
[En las orillas del Sar]

Consulta outras entradas da serie Estrela Rosalía. Campaña desenvolvida coa colaboración da Fundación Rosalía de Castro. Agradecementos: Agrupación Cultural Alexandre Bóveda, Edicións Xerais de Galicia.